De power van HR
In dit artikel ontdek je de ‘Power van HR’ en hoe je met behulp van HR Analytics deze Power kunt versterken om zo organisatieprestaties, werkgeluk en de employer brand verder te verstevigen.
Goed Human Resource Management is een belangrijke drijver van een succesvolle organisatie. De afgelopen jaren is meer dan ooit duidelijk geworden dat goed HR beleid bijdraagt aan een goed presterende organisatie, werkgeluk voor werknemers en een betere employer brand. Tegelijkertijd is het hierdoor belangrijker dan ooit om de dynamiek van de organisatie zichtbaar te maken.

HR Power
De afdeling HR speelt een centrale rol in het aantrekken, behouden en ontwikkelen van talent in de organisatie. We zijn verantwoordelijk voor een optimaal werkklimaat, beleid dat past bij onze medewerkers en het managen van arbeidsrelaties door de gehele organisatie. Bevlogen medewerkers zorgen immers voor een bevlogen organisatie, hetgeen cruciaal is wanneer we bijvoorbeeld alleen al kijken naar de concurrentiepositie. Het belang van ‘de juiste persoon op de juiste plek’ is dan ook een welbekende quote, om zo strategische businessdoelstellingen te behalen. Iedere HR-afdeling zoekt naar een optimale balans tussen werving en selectie, recruitment, training en opleiding, performance en succession planning, retentie en bijvoorbeeld verzuimmanagement. We kunnen onze tijd maar één keer besteden en ons geld maar één keer uitgeven. Deze balans is cruciaal voor iedere organisatie, om te zorgen dat de organisatie beschikt over de nodige resources om de beoogde doelstellingen te behalen. In een wereld waarin een pandemie net achter ons lijkt te liggen, we zoeken naar een goede balans tussen werk en privé, de vergrijzing toeslaat en de arbeidsmarktkrapte historisch hoog is blijkt dit niet altijd even makkelijk.
HR Analytics Power
In de wereld van vandaag wordt data gezien als een ruwe grondstof. Alleen Google en Facebook verwerken iedere dag 24.000.000 GB aan data. Genoeg om 3.4 miljoen uur durende 4K films te kijken. Hiermee kan de hele wereld 1.859 jaar lang, iedere dag de gehele dag films kijken. En dan hebben we het alleen nog maar over de twee grootste ‘dataspelers’ ter wereld. Data is een businessmodel geworden. Ook de afdeling HR verwerkt grote hoeveelheden data. Denk hierbij aan de gebruikelijke data bij indiensttreding, salarissen, verzuimgegevens, recruitment gegevens, beoordelingen en bijvoorbeeld een medewerkerstevredenheidsonderzoek (MTO). Voor veel HR-afdelingen is het een grote wens om deze ruwe data om te zetten naar inzichten waarmee betere besluitvorming tot stand kan worden gebracht. HR Analytics richt zich op de inzet van HR-data met als doel inzicht te geven in trends en ontwikkelingen binnen de organisatie om zo beter onderbouwde (business)beslissingen te maken over medewerkers en HR-beleid. Succesvolle voorbeelden zijn het in kaart brengen van aandachtsgroepen op het gebied van verzuim waar de slagingskans van interventies het grootst is, het in kaart brengen van flight-risk van medewerkers om ongewenst verloop terug te dringen tot aan het analyseren van diversiteit in de organisatie.
“We kunnen onze tijd maar één keer besteden en ons geld maar één keer uitgeven.”
Één van de grootste voordelen van een goede inzet van HR Analytics is dat dit je de kans biedt om ook HR-beleid meer data-driven te maken. De afgelopen 10-20 jaar zat deze analytische competentie niet standaard in het ‘HR-DNA’, terwijl de business vraag naar meer data-driven HR-beleid enorm is toegenomen.
Nu de uitdagingen als arbeidsmarktkrapte, een toenemende vergrijzing en een historisch hoog verzuim meer dan ooit voelbaar zijn, is het belang van onderbouwde inzet van HR-interventies groter dan ooit. Dit biedt enorme kansen om impact te maken, denk aan een vergrote medewerkerstevredenheid, een daling van de historisch hoge verkoopcijfers en de kans om verzuim(kosten) te verlagen. Een mooie kans voor HRM om de ‘in-control’ wens van menig directie of MT te vervullen.
Verzilver jouw HR data
Dat HR Analytics kan bijdragen aan een versterkte rol van HR als business partners zijn veel organisaties het over eens. Echter, wanneer we kijken naar de succesvolle toepassing van HR Analytics zien we in de praktijk nog veel ruimte voor verbetering.
PurpleHRM helpt organisaties om kwantitatief en kwalitatief de stap te maken naar succesvolle toepassing van HR Analytics. Dit doen we enerzijds door data uit HR-systemen te ontsluiten en beschikbaar te stellen via een complete HR Analytics oplossing waarin HR- adviseurs, -businesspartners, -analisten en -managers binnen seconden diepgaande analyses maken. Daarnaast borgen we middels ons bewezen opleidingsprogramma dat het HR-team uitgebreid wordt getraind in de toepassing van data op business vraagstukken, waarmee we de blauwe competenties binnen HRM inbedden. Onze bewezen aanpak en oplossing worden continu doorontwikkeld door partnerships met o.a. Brocacef Groep, The Sting, Gasunie, PGGM, ROC Midden Nederland en bijvoorbeeld het OLVG. Meer weten? www.purplehrm.com
